dinsdag 13 december 2011

Dinsdag 13 december

De dag begon zoals gewoonlijk met VLL. We hebben een woorddictee gemaakt op de letterdoos, we hebben letters en woorden geflitst en wisselrijtjes gelezen. Daarna ging het zongroepje zelfstandig aan het werk. Groep 2 moest drie werkbladen maken en mocht daarna werken met de magnetische letterdoos. Met groep 1 ben ik gaan lezen in het leesboekje. Toen we daar mee klaar waren, ging ook groep 1 werkbladen maken. Terwijl de kinderen aan het werk waren, heb ik kinderen apart genomen om mee te lezen. Toen het tijd was om naar de gym te gaan regende het ontzettend hard. In overleg met juf Annette heb ik toen besloten om niet naar de gymzaal te gaan. Na de pauze heb ik het verhaal Tikai, de kerstengel voorgelezen. Dit is ook de titel van de kertstuitvoering volgende week donderdag. De les Leefstijl had vandaag vragen stellen als onderwerp.
Waar ging de les over? Je stelt iedere dag vragen. Vragen om hulp te krijgen, om iets te lenen, om erachter te komen wat iemand voelt of denkt. Ook stel je vragen als je iets niet snapt of als je iets wilt weten. Deze les gaat over vragen stellen en over hoe je een vraag kunt stellen op een vriendelijke manier.
Hoe vraag je het? Op een barse, vervelende toon zei ik: Joanieke, help mij om je tafel te verzetten. Heb je veel zin om te doen wat ik vraag, als ik het op deze manier vraag? Daarna zei ik op een vriendelijke manier met een normale stem: Joanieke, wil je mij alsjeblieft helpen om je tafel te verzetten? We bespraken het verschil tussen de eerste en de tweede keer. De kinderen zagen ook verschillen aan mijn gezicht.
Op het einde van de les zei ik tegen de kinderen: Zeggen jullie eens op een vriendelijke manier Mag ik iets lekkers? De kinderen zeiden dit zo vriendelijk dat mijn antwoord was: Ja, natuurlijk. Donderdag zal ik trakteren!!!
's Middags hebben we erafsommen gemaakt en we hebben de deftige ou geschreven. Het laatste half uur van de dag hebben we de liedjes voor de kerstviering geoefend.Dat de kinderen vol overgave zongen, kunt u wel op de foto's zien.


Ik schreef dat we de dag begonnen met VLL. Dat is niet waar. We begonnen met een boekenbeurt van Joanieke. Wat ging dat goed, Joanieke. Prima gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten