zondag 4 december 2011

Luisteren

Afgelopen donderdag ben ik begonnen met het tweede thema van de methode Leefstijl. Dit thema gaat over communiceren: over met elkaar praten, naar elkaar luisteren, en over samen stil zijn. In deze eerste les stond het luisteren centraal. De les ging over luisteren: hoe doe je dat en hoe kun je een ander laten zien dat je goed luistert.
De les begon met een luisterspel: kinderen maken bewegingen bij een gedichtje. De kinderen maken de bewegingen die bij het gedichtje horen terwijl ik het gedichtje voorlees. De tweede keer lees ik het gedichtje heel zachtjes voor. Hoorden jullie goed wat je moest doen? Hoe vind je het om naar iemand te luisteren die zo zachtjes praat? Daarna las ik het gedichtje op een barse, vervelende toon. Hoe vinden jullie het als ik het op deze toon lees? Tot slot las ik het gedichtje nog een keer zo snel mogelijk. Kon je de bewegingen bijhouden? Hoe vind je het het om naar iemand te luisteren die zo snel praat?
Ik heb het verhaal Karel Koudoor zoekt de luistervorst voorgelezen. Het verhaal gaat over een jongen die moet leren lusiteren voor hij koning kan worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten