dinsdag 15 november 2011

Leefstijl

Over een dag valt zoveel te vertellen. Ik beperk me tot de derde les uit Leefstijl. De les bestond vandaag uit drie activiteiten.
1. Waar gaat de les over?Deze les gaat over hoe wij met elkaar omgaan in de klas. Wat is aardig gedrag en wat niet. Daar maken we afspraken over.
2. Wat gebeurt er als...?Een spel met twee beren. Kinderen ontdekken wat de gevolgen zijn van bepaald gedrag.
Situatie 1: De beren mogen naar buiten om hun jas aan te trekken. Eén van de beren duwt de andere beer (ik speelde dit met twee knuffelberen) heel hard opzij om als eerste naar buiten te kunnen. De beer die opzij geduwd wordt, reageert agressief en de situatie loopt uit de hand.
Vragen: Duwde de beer per ongeluk of expres? Wat is het verschil tussen iets per ongeluk of expres doen? Wat deed de beer die geduwd werd? Wat had deze beer ook kunnen doen? Kunnen we hier iets over afspreken?
Situatie 2: Er worden kleurplaten uitgedeeld door de juf. Eén van de beren heeft mooie nieuwe stiften. De andere beer pakt zonder vragen deze stiften af om zijn kleurplaat te kleuren. De beer die de stiften het eerst had, wordt boos en de situatie loopt uit de hand. Ook n.a.v. deze situatie volgt een gesprek.
3. Is dit aardig?Ik las het gedicht Is dit aardig? voor. Van te voren hadden we twee gebaren afgesproken: duim opsteken en duim naar beneden wijzen. De kinderen laten met deze gebaren zien of iemand in het versje aardig doet of juist niet. Ook n.a.v. dit gedicht volgt weer een gesprek. Weten jullie aardige dingen die je kunt doen? Kun je een voorbeeld geven van iets aardigs dat iemand wel eens voor je gedaan heeft? Hoe voelt het als iemand aardig tegen je doet?

Het was fijn om met de klas met dit onderwerp bezig te zijn. Praat u er thuis ook nog eens over?

Vanmorgen mocht ik de iPad van de mama van Yvet zien. Sandrina heeft me uitleg gegeven over de mogelijkheden van de iPad. Ga naar appstore. Typ bij zoeken in maan roos vis. Daarna kun je verschillende apps downloaden die geschikt zijn voor groep 3. Ze sluiten precies aan bij onze leesmethode (letterlegger, maan roos vis). Bedankt, Sandrina, ik heb weer wat geleerd. Het wordt tijd dat ik ook een iPad ga kopen.

2 opmerkingen:

  1. Klopt,die Apps zijn erg leuk! Ik heb ze op de iPhone staan. Merel speelt ze erop. Ook memory enz en de spellen van maan roos vis. Ook hier wordt het tijd voor een iPad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geloof dat ik uit het stenentijdperk kom ;-) Geen ipad, iphone of wat dan ook.

    Sylvie heeft het idd over deze les uit Leefstijl gehad Anita, leuk om te lezen en dan terug te horen van de kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen